Educació infantil

L’Educació Infantil constitueix l’etapa escolar que acull els nens i nenes fins als 6 anys i consta de dos cicles: Llar d’Infants de 0 a 3 anys i l’etapa d’Infantil de 3 a 6 anys. L’Escola Proa ofereix el segon cicle d’Educació Infantil.

L’escola Proa té com a objectiu bàsic el creixement integral del seu alumnat. Aquest objectiu només es pot portar a terme a partir d’una bona seguretat afectiva i una acurada atenció personalitzada. Per tal d’aconseguir-ho, hi ha aspectes que són bàsics i que estan garantits en la manera de treballar a l’etapa d’Infantil de l’Escola Proa.

Adaptació a l’escola

La seguretat dels nens i de les nenes passa, en primer lloc, per la de les famílies. La família ha de conèixer l’Escola i confiar en ella, ha de saber on deixa el seu fill o la seva filla quan comença el curs. Per això, es fa una reunió prèvia abans de l’estiu on s’explica a les famílies la línia pedagògica de l’Escola, la manera de treballar i s’informa de tots els aspectes estructurals abans d’iniciar el curs. Abans no comenci les classes, es fa una trobada família-infant-mestra en el que serà la seva classe. En aquesta trobada els nens i les nenes coneixen la seva mestra, l’espai classe, les joguines que hi ha a la classe, etc. i ho fan amb la seguretat que aporta quan estan acompanyats pels pares i mares. En aquesta trobada, les famílies poden fer un primer traspàs a la mestra de com ha anat l’estiu i poden compartir les necessitats específiques del seu infant, etc.

El primer dia de curs es fa una trobada amb les famílies i els infants, a les seves classes, on coneixeran l’equip pedagògic d’Infantil i es familiaritzaran amb l’espai aula. Durant els següents tres dies de la trobada s’inicia el període d’adaptació horària, de tal manera que els infants només vindran al matí, i passats aquests tres dies l’horari ja serà complet (matí de 9h a 13h i tarda de 15h a 17h, de 9h a 17h si es queden a dinar), però la tutora comptarà amb mestres de suport dins l’aula. L’adaptació a l’espai del pati també es farà de manera gradual, aconseguint així que els infants s’adaptin fàcilment a la nova escola.

Autonomia

Els nens i les nenes han d’adquirir progressivament una major seguretat en elles mateixes. Això ho aconsegueixen, en part, treballant diàriament unes rutines com són: posar-se la bata, anar al lavabo, complir els càrrecs (neteja, repartir el material, missatger, observar el temps, canviar la data…). D’aquesta manera, a poc a poc, esdevenen cada vegada més autònoms i, per tant, menys dependents de l’adult, alhora que van acceptant petites responsabilitats.

Organització flexible de l’aula

L’organització de l’espai classe és flexible, sobretot a i3. A l’entrar, les cadires estan en rotllana per fer la benvinguda (mirem quin dia de la setmana és, quins infants no han vingut a escola, la previsió d’activitats del dia…). Després, l’alumnat es distribueix en diferents racons a l’aula, on es treballen propostes diverses per tal d’individualitzar els aprenentatges i respectar el ritme evolutiu de cada infant.

Aquests racons tindran diferents materials manipulatius que aprofundiran en diferents àrees, des del grafisme, el raonament, la motricitat fina, la creativitat, etc. L’infant treballarà al seu ritme i en acabar, canviarà de racó, fent créixer així la seva autonomia.

Amb la voluntat de treballar l’experimentació i la manipulació, podran provar o refer un treball tantes vegades com ho considerin oportú.

Ambients

Basat en la filosofia constructivista on l’infant, mitjançant el joc com a eina principal d’aprenentatge, construeix el seu coneixement tot experimentant, manipulant, explorant, fent hipòtesi… Durant dues sessions a la setmana, les aules es converteixen en 9 ambients diferents, cada un amb una temàtica i material específic (construcció, psicomotricitat, ludoteca, matemàtiques, artístic, sensorial, de la llum, de la natura i experimentació) on hi haurà infants de totes les classes.

La necessitat d’assegurar el desenvolupament integral de l’alumnat en aquesta etapa educativa demana un currículum que no es limiti a l’adquisició de coneixements acadèmics propis de l’ensenyament tradicional, sinó que inclogui l’adquisició d’habilitats pràctiques, com també el desenvolupament d’actituds i valors.

L’equip d’infantil

El gruix de les tasques educatives està a càrrec de les mestres tutores del grup classe, que també compten amb el suport de les següents especialistes:

Psicòloga infantil

El Departament de Psicopedagogia de l’Escola compta amb tres psicòlogues i una logopeda i una psicopedagoga.

La psicòloga de parvulari intervé a cada classe quinzenalment en les activitats de tallers i setmanalment en psicomotricitat. D’aquesta manera, observa i coneix la dinàmica de tota la classe i fa un seguiment dels infants amb dificultats o susceptibles de rebre una atenció més personalitzada per tal de poder fer diagnòstics, reeducacions individuals o en petit grup i orientar les famílies.

El treball psicopedagògic es realitza sempre en estreta relació amb el de les mestres i es treballa en equip a l’hora de programar i avaluar la trajectòria personal i escolar de cada nen o nena. Aquest treball en equip també permet personalitzar més l’aprenentatge creant diferents nivells dins l’aula, prevenint, detectant i buscant solucions per als infants que tenen unes necessitats educatives específiques.

Logopèdia

Intervé a tots els nivells de parvulari seguint un programa anomenat “Alerta auditiva” creat especialment per afavorir les bases d’una bona discriminació auditiva, d’un clar caire preventiu, ja que aquest aspecte és primordial en el desenvolupament del llenguatge oral i escrit.

També tracta a nivell individual o en grups molt reduïts les dificultats de llenguatge o de parla.

Especialista de música

Dur a terme l’ensenyament de l’assignatura durant una hora setmanal a l’aula de música, amb l’ajuda de la tutora. L’objectiu bàsic és sensibilitzar al màxim els infants en l’educació musical, que agafin gust pel cant, s’iniciïn en algun petit instrument i coneguin la cultura i el folklore popular.

Especialista d’anglès i auxiliar de conversa en anglès

Des d’i3 hi ha un mínim de mitja hora al dia en anglès, ja sigui a través de contes, jocs, benvinguda i hàbits, taller de cuina… treballant conjuntament la mestra d’anglès i l’auxiliar nadiua.

Mainadera

És una persona especialista en “Jardí d’Infància” que és present a l’etapa d’infantil durant tota la jornada escolar i centra la seva tasca a reforçar les classes d’i3.