Greta Thunberg. ¿Campanya de comunicació en valors?

Sembla que aquests últims mesos hagi començat una espècie de revolució contra el canvi climàtic. Ja tots hem sentit a parlar de l’adolescent sueca Greta Thunberg. Una escolar que va començar a fer vagues de col·legi els divendres per a protestar contra el canvi climàtic i exigir mesures que el reverteixin. Al cap de pocs mesos, Thunberg ha aconseguit una grandíssima exposició tant en mitjans de comunicació clàssics com en digitals. Així mateix, ha aconseguit arribar als despatxos de destacadíssims agents polítics i socials, tals com Barack Obama. Segurament el seu acte de més repercussió mediàtica hagi estat el seu discurs davant l’ONU.

Greta Thunberg con Barack Obama

 

A més, darrere de la jove sueca, milers de joves i escolars de tot el món han seguit el seu exemple i les seves onades de protestes. Sense anar més lluny, per al mateix dia en què preparàvem aquest article, grups d’estudiants convocaven vagues en moltes ciutats a favor dels valors ecològics i contra el canvi climàtic.

Davant d’això, és indubtable el potencial comunicatiu i la força de canvi que posseeixen els alumnes d’escoles i universitats.

Malgrat tot, la polèmica també ha trobat el seu espai en aquest context. Veus vingudes de sectors diversos han qüestionat la figura de Greta Thunberg amb preguntes d’aquest estil:

  • Com és possible que en tan poc temps hagi aconseguit tanta exposició mediàtica?
  • Qui està darrere de Greta Thunberg? La financen? Li escriuen els discursos?
  • És ètic que una nena de 16 anys rebi aquesta exposició mediàtica? 
  • Per què justament ara es parla tant del tema després que els científics portin 30 anys advertint a la humanitat?

Molts dels qui formulaven aquestes qüestions, es responien a si mateixos amb les seves pròpies teories i informacions. Però pel seu costat, els científics, diuen que no els importa que la figura de l’adolescent hagi pres aquest paper central, per ells el que importa és que les esferes de decisió comencin a prendre mesures serioses davant la crisi climàtica.

Des del punt de vista de comunicació en valors, ens sembla interessant destacar els següents aspectes.

  1. La importància d’una cara visible, una figura simbòlica, que vehicula una causa. Una anàlisi dels termes de cerca a Google Trends ho mostra claríssimament: el nom de la persona és més buscat a google que no pas els termes que designen la seva pròpia causa.

Google Trends 11

 

  1. La transversalitat de l’onada i el mer simbolisme del lideratge. Lluny de prendre a Greta Thunberg, o a Alemanya a l’activista Luisa Neubauer, com a líders del moviment a les quals tothom acaten, els joves les prenen com a inspiradores i s’autoorganitzen en agrupacions vàries amb accions pròpies, complementàries i no necessàriament coordinades. Exemple d’això en són els moviments locals Fridays For Future en centenars de ciutats del món i les nombroses activitats que convoquen.

Fridays For Future Barcelona

 

  1. La importància dels joves com a actors protagonistes de la comunicació de masses.

Fridays for future BTV

 

  1. La seva capacitat de comunicació en valors i abast social servint-se de xarxes socials i de recursos compartits en obert perquè qui vulgui pugui fer difusió de les seves accions

Fridays For Future Madrid DRIVE

En resum, desconeixem com pot estar organitzada la campanya de comunicació de Greta Thunberg o si hagi pogut ser iniciada per la típica cerca a google d’“agencia publicitat”, però el que sí que és evident és que la capacitat de comunicació dels joves està més activa que mai per una causa a la qual, com a agència de comunicació en valors, ens unim.