5 trucs per comunicar una enquesta i aconseguir milers de respostes

Campanya Per l'educació responc

Quan t’arriba l’encàrrec de fer una campanya de comunicació per una enquesta la tasca no sembla fàcil. I és que realment, no ho és. Perquè: a qui interessen les enquestes?

Aquestes són algunes de les passes a tenir en compte davant d’un repte d’aquestes dimensions, que són les que hem seguit nosaltres a l’hora de fer la campanya de Per l’educació responc.

  1. Tria un bon naming i un bon eslògan

El nom de l’enquesta o de la plataforma que l’acompanya és fonamental. És clau que, a més de ser fàcil de recordar, estigui estretament vinculat al contingut de l’enquesta i si pot ser a l’objectiu final de l’enquesta.

D’altra banda, l’eslògan de la campanya també ha de ser potent i interpel·lar instantàniament el públic potencial.

En el cas del naming Per l’educació responc cercàvem justament el doble sentit de contestar l’enquesta i d’implicar-se en la millora educativa. L’eslògan “Busquem pares, mares i docents que vulguin millorar l’educació a Catalunya” permetia que el públic objectiu se sentís cridat a formar part d’una comunitat implicada en la millora de l’educació i de seguida sabés per a quin noble objectiu servia l’enquesta.

  1. Implica a la comunitat

Treballa per crear una comunitat de persones implicades. Les xarxes socials són un espai idoni per entrar en conversa amb les persones que puguin estar potencialment interessades en l’enquesta. Cerca els fòrums on hi siguin actius. Investiga quins #hashtags de Facebook, Twitter i Instagram fan servir. Esbrina quins temes són d’actualitat per a aquestes persones. Dona’ls continguts que els puguin ser d’interès. Cerca influencers de l’àmbit en qüestió i fes per tal d’implicar-los.

Lectura

En el cas de Per l’educació responc hem cercat espais online on participaven docents, pares i mares. Hem trobat els #hashtags que feien servir. També hem trobat els temes educatius de més actualitat i a més hem creat infografies amb recursos educatius per a tots els possibles interessats. D’altra banda, també hem entrat en contacte amb influencers i hi hem col·laborat per tal de fer arribar el projecte al màxim de persones.

  1. Fes una imatge atractiva

La imatge per comunicar una enquesta juga un gran paper a l’hora d’aconseguir respostes. Crea una imatge adequada al contingut en qüestió i que alhora sigui vistosa. Ha de ser fàcil d’interpretar, de recordar i de reconèixer. A més, tractant-se d’una enquesta és ideal que la imatge sigui “simpàtica”, que l’alliberi de la idea d’avorriment que solen generar les enquestes.

La imatge que vam crear en el cas de Per l’educació responc va ser d’il·lustracions de persones de totes menes, amb les quals tothom hi pogués trobar algú amb qui identificar-se. A més, cercàvem la idea de comunitat i d’implicació. Per això, les il·lustracions d’aquestes persones miren directament l’observador i sovint les presentem en grup.

  1. Fes un vídeo 

És útil servir-se de la força comunicativa d’una peça audiovisual. A part, de reforçar la campanya gràcies a una bona imatge, una bona música i una bona història, també permet obrir-se camí més fàcilment dins de la immensitat del món digital.

El vídeo que vam fer per a Per l’educació responc ha sigut amb diferència el més visualitzat del compte de YouTube de la Fundació Jaume Bofill amb més de 9 mil visualitzacions.

  1. Fes anuncis online

En el cas de comunicar una enquesta, la publicitat online pot ser la millor aliada, ja que un sol clic pot dur la persona del perfil que busques a accedir-hi i respondre-la. Aquí hi ha diverses claus:

  1. Tria les xarxes socials més properes al perfil d’usuaris als quals vols arribar per posar-hi les teves promocions.
  2. Fes una bona segmentació per edat i interessos
  3. Tingues clar com avaluaràs la conversió (no és el mateix per un producte que té un preu de cost que per una enquesta).

En el cas de Per l’educació responc ens va donar gran resultat la plataforma Facebook Ads (vinculada a l’Instagram), gràcies a una bona segmentació i unes promocions triades en els moments més idonis. Semblantment, la plataforma de Google AdWords ens va permetre aconseguir moltes enquestes contestades al llarg dels tres mesos que va durar la campanya.

ambitos blog 2

Estem contents de poder compartir amb tots que en aquesta passada campanya hem aconseguit més de 23 mil enquestes contestades. I ja des d’ara seguim treballant pel projecte Per l’educació responc, que al setembre llançarà la 3a edició de l’Edubaròmetre, i hi estem invertint tota la nostra experiència, coneixement i intel·ligència.